Homepage   Ons op facebook Ons op you-tube Ons op you-tube Ons op you-tube Onze webshop   

Reiju, het initiatieproces bij de teate
 
 

dharma-lotus > reiki-lotus > technieken > rejiu

De Riju's zijn bij Teate I, II en III telkens exact hetzelfde. Het enige verschil zijn het aantal Reiju’s je geeft en de te plaatsen Kotodama’s;

bij Teate I geef je 4 Reiju’s zonder Kotodama’s,
bij Teate II geef je 3 Reiju’s telkens met een andere Kotodama (zie schema onder),
bij Teate III geef je 1 Reiju met ook 1 Kotodama.

Laat de persoon op een stoel zitten. De voeten zonder schoenen stevig op de grond en de handen in Gassho. De gehele Reiju vind plaats aan de voorzijde van het lichaam.
De ontvanger gaat ontspannen op een stoel zitten met de handen in Gassho houding en met de ogen gesloten. Reiju inwijdingen worden meestal gegeven als onderdeel van de Hatsu Rei Ho volgorde bij de Gakkai’s wekelijkse trainingsoefeningen.
Dus wat je kunt doen is het volgende: nadat je Seishin Toitsu gedurende een poosje hebt gedaan, kan de student gewoon mediteren met de handen in Gassho positie terwijl zij wachten op hun inwijding.

de Riju volgens Hiroshi Doi

1. Plaats je handen boven je Kruin-Chakra met de palmen omhoog gericht. Ontvang de Universele energie.
2. Laat je handen zakken tot diens Kruin-Chakra. handpalmen naar beneden gericht, wijsvingers tegen elkaar, handen ligt gespreid, pinken buiten het lichaam gericht.
3. Beweeg zo in een vloeiende beweging langs de voorzijde van het lichaam tot aan de voeten, vanaf de knieën de handen apart van elkaar.
4. Beweeg in een vloeiende beweging weer omhoog tot boven de kruin, handpalmen naar boven gericht en vanaf de knieën de pinken tegen elkaar.
5. Plaats je handen boven je Kruin-Chakra met de palmen omhoog gericht. Ontvang de Universele energie.
6. Plaats je handen boven diens Kruin-Chakra met de palmen naar beneden gericht. Jouw actieve hand onder, de passieve hand er precies boven, gedurende 10-15 seconde. Kotodama (*)
7. Beweeg je handen rustig naast de zijkant van het hoofd/oren. Kotodama (*)
8. Beweeg je handen rustig naar de voorzijde van het Derde-Oog Chakra. Je wijsvingers tegen elkaar en je duimen tegen elkaar zodat er een driehoek gevormd wordt. Kotodama (*)
9. Plaats je handen nu aan weerzijde van de handpalmen (Gassho).
10. Veeg nu vanaf de handen zoals bij punt 3 naar de voeten toe.
11. Beweeg in een vloeiende beweging weer omhoog tot boven de kruin, handpalmen naar boven gericht en vanaf de knieën de pinken tegen elkaar.
12. Doe dit bij: Teate I 4x, Teate II 3 x, Teate III 1x

(*)
Teate I 4 reiju’s geen Kotodama
Teate II 1e reiju
2e reiju
3e reiju
Ho-Ku-Ei
Ei-Ei-Ki
Ho-a-Ze-Ho-Nei
Teate III 1 Reiju Ai-Ko-Yo

uitleg van Hiroshi Doi

stap 6: om het lichaam te reinigen en af te stemmen op de kosmische trillingen.
stap 7: de intentie hier is dat jij je verbind met de energie zodat het gehele lichaam van de student wordt overstroomt met Reiki.
stap 8: de intentie hier is dat je het derde oog laat volstromen met licht en er wordt gezegd dat dit is om het derde oog gevoeliger te maken en te verbinden met een hoger niveau van bewustwording.
stap 10: de intentie hier bestaat uit je te verbinden met het centrum van de student en het centrum van het universum. Creëer een energiebaan vanaf de schouders tot de armen en van de armen naar de handpalmen om de linker energie en de rechter energie te integreren.

de Riju volgens Chris Marsh

De Reiju van Chris Marsh wijkt op 2 punten af als die van Hiroshi Doi.
Punt 9 en 10 zijn bijgevoegd en zijn de handposities bij de Keel Chakra en Hart Chakra. De volledige Reiju is dan:

1. Plaats je handen boven je Kruin-Chakra met de palmen omhoog gericht. Ontvang de Universele energie.
2. Laat je handen zakken tot diens Kruin-Chakra. handpalmen naar beneden gericht, wijsvingers tegen elkaar, handen ligt gespreid, pinken buiten het lichaam gericht.
3. Beweeg zo in een vloeiende beweging langs de voorzijde van het lichaam tot aan de voeten, vanaf de knieën de handen apart van elkaar.
4. Beweeg in een vloeiende beweging weer omhoog tot boven de kruin, handpalmen naar boven gericht en vanaf de knieën de pinken tegen elkaar.
1. Plaats je handen boven je Kruin-Chakra met de palmen omhoog gericht. Ontvang de Universele energie.
6. Plaats je handen boven diens Kruin-Chakra met de palmen naar beneden gericht. Jouw actieve hand onder, de passieve hand er precies boven, gedurende 10-15 seconde.
Kotodama (*)
7. Beweeg je handen rustig naast de zijkant van het hoofd/oren.
Kotodama (*)
8. Beweeg je handen rustig naar de voorzijde van het Derde-Oog Chakra. Je wijsvingers tegen elkaar en je duimen tegen elkaar zodat er een driehoek gevormd wordt.
Kotodama (*)
9. Houd een hand achter en een hand voor de keel en vul de keel met licht. Het doet er niet toe welke hand voor of achter gehouden wordt.
Kotodama (*)
10. Houd één hand voor het Hart en één hand achter het gebied van de Hart-chakra en vul het met licht. Als door de positie van de handen van de student jij je hand niet tussen de handen en het Hart van de student kunt plaatsen, richt Reiki dan eenvoudig naar het Hart met je handpalmen verder uit elkaar.
Kotodama (*)
11. Plaats je handen nu aan weerzijde van de handpalmen (Gassho).
12. Veeg nu vanaf de handen zoals bij punt 3 naar de voeten toe.
13. Beweeg in een vloeiende beweging weer omhoog tot boven de kruin, handpalmen naar boven gericht en vanaf de knieën de pinken tegen elkaar.
14. Doe dit bij: Teate I 4x, Teate II 3 x, Teate III 1x

geschiktheid per graad

Een leerling kan niet zomaar na Teate I een Teate II aanvragen. Zowel de leerling (in onbewuste zin) als de leraar (in bewuste zin) bepalen of de leerling klaar is voor de volgende graad. Om dit te kunnen beoordelen zijn twee benaderingen van essentie

de boeddhistische benadering

De leraar heeft tijdens de Reiju I en II de intentie dat de ontvanger dat zou ontvangen wat zij nodig heeft.
De leerling moet de verschillende meditaties machtig zijn die zijn ontworpen om het bewustzijn te versterken (een voorbereiding voor de tweede graad) en op het niveau van de tweede graad beseffen dat ze volledig de aarde-energie, hemelse energie en eenheid…..ervaren hadden. Dus één zijn geworden met al de 5 elementen.

de shinto benadering

De Shinto benadering zegt dat de spirituele staat van de student kenbaar wordt aan de manier van het resoneren van de Kotodama’s. Ook al kent de leerling na Teate I de Kotodama’s nog niet, de diepere essentie moet reeds ervaren zijn zodat de Kotodama een herkenning is en niet iets totaal nieuws. Deze herkenning moet zich uiten tijdens dit resoneren.
Door elke Kotodoama ter hand te nemen en als Mantra meditatie te beoefenen samen met de leerling wordt het duidelijk of zowel de resonantie als de diepere essentie ervaren is.

de reiki symbolen

Met uitzondering van Dai-Ki-Myo zijn de Reiki symbolen omstreeks 1923 in het systeem opgenomen als hulpmiddel voor 4 leerlingen die grote moeite hadden met het resoneren van de Kotodama’s. Om toch in contact te kunnen komen met de essentie van de afzonderlijke Kotodama’s leende Usui en zijn naaste leerling Uguchi symbolen uit het Boeddhisme en bracht deze in hun systeem als alternatief voor de Kotodama’s.
Dus bij Usui was je niet verbonden met de symbolen om kontact te leggen met Reiki maar door Reiju te gebruiken. Je werd helemaal niet opgeleid met de symbolen door Usui. Zijn studenten kregen ze eenvoudig aangeboden en zij werden gebruikt om de verschillende energieën/invloeden te ervaren.

De Kotodama’s en de symbolen hebben dezelfde trilling en dezelfde essentie. In principe maakt het niet middels welk aspect jij je verbindt om tot de essentie te komen.
Zo is de Kotodama geschikt voor mensen die goed kunnen resoneren en de symbolen voor mensen die goed kunnen visualiseren.
De Kotodama zijn draaiende bewegingen en de symbolen zijn draaiende bewegingen: zij verbinden je met een energie die reeds volkomen zou moeten zijn en eigen voor jou, door je meditaties, door je lang resoneren of visualiseren, door voortdurende ervaring van de karakteristieke energieën zou je aandacht kunnen geven aan de draaiende beweging om te werken met de directe energieën.

dai-ko-myo

Dai-Ki-Myo is altijd onderdeel geweest in het systeem van Mikao Usui, maar niet als een symbool om mee in te wijden of te gebruiken in de behandeling.
Het is een symbool dat de “sleutel tot het licht” vertegenwoordigde, de sleutel tot het systeem en de vertegenwoordiging van de mogelijkheid om de Reiki bevoegdheid naar een ander te verplaatsen.
Fudo Myo is een van de 5 Boeddha aspecten. Hij is de bewaker van de “sleutel tot het licht” en draagt een Medaillon met de Dai-Ki-Myo erop.
Volgens Chris Marsh is dit waar de Shugendo verbinding gelegd wordt.
Shugendo betekent letterlijk 'Methode om buitengewone religieuze krachten te verwerven'. Deze typisch Japanse religie krijgt in de twaalfde eeuw na Christus vaste vorm, maar bestaat uit elementen die veel verder in de tijd teruggaan. De religie bevat elementen van oude Sjamanistische tradities, van het taoïsme en het esoterisch boeddhisme, zoals vooral de aanbidding van sommige bergen zoals de 'Heilige grond'.
In 1872 werd Shugendo door de regering afgeschaft, na de tweede wereldoorlog als er vrijheid van godsdienst wordt ingevoerd komt Shugendo weer bovengronds.

Je zou kunnen oefenen met de symbolen en je zou kunnen oefenen met de Kotodama, door langdurig te oefening kun je volledig de energie worden.

jjezelf herinitiëren

Het inblazen van de symbolen op de verschillende Chakra’s maakt het bij Usui-Reiki onmogelijk om jezelf te initiëren. Bij Teate werken we niet met symbolen maar met Kotodama’s en deze worden niet ingeblazen. Dat maakt het mogelijk om jezelf een Reiju te geven.
Het gaat hier echter altijd om herinitiaties. Het spreekt voor zich dat je jezelf nooit in Teate II kunt initiëren als je niet master bent. Jezelf een Reiju geven doe je dus om in de zuivering te blijven. Het voordeel is dat je niet afhankelijk bent van een andere master om dit te doen.
Wel moet je ervoor zorgen dat je niet meer dan eens per week jezelf een Reiju geeft.

Je kunt zowel de Reiju van Hiroshi Doi als die van Chris Marsh nemen als basis.
Je kunt de gehele Reiju nu precies eender uitvoeren, alleen nu zelf zittend op een stoel en bij alle posities de handen naar jezelf toe gericht.

De enige moeilijkheid bestaat bij positie 8: Beweeg je handen rustig naar de voorzijde van het Derde-Oog Chakra. Je wijsvingers tegen elkaar en je duimen tegen elkaar zodat er een driehoek gevormd wordt.
Kotodama (*)
Dit is op 2 manieren op te lossen:

je wijsvingers tegen elkaar en je duimen tegen elkaar zodat er een driehoek gevormd wordt. De handpalmen zijn nu niet naar jou gericht.
je wijsvingers tegen elkaar en je duimen tegen elkaar zodat er een driehoek gevormd wordt maar dan op z’n kop (wijsvingers onder, duimen boven)de handpalmen zijn nu wel naar jou gericht.

Bekijk zelf welke manier voor jou fijn aanvoelt.
De rest van de initiatie doe je precies eender.
Jezelf initiëren is vermoeiender dan een ander initiëren en je beweegt ook veel meer.
Zodoende kan het gevoel wanneer je zelf een Reiju ontvangt van een ander behoorlijk verschillend zijn als bij een zelf initiatie.