Reiki-Lotus forum  Tantra-Lotus forum  Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp  Forumregels CalendarCalendar
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
* Mijn stelling + Poll *
 Reiki-Lotus ForumDe Stelling* Mijn stelling + Poll *
Bericht ikoon Onderwerp: relatie Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
<< Vorige Pagina  van 13 Volgende >>
Enquête-vraag: mijn stelling staat in de openingtekst
Enquête-keuze Stemmen Enquête statistieken
0 [0.00%]
4 [80.00%]
1 [20.00%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver Bericht
Mirthe
Forumlid
Forumlid

Lid geworden: 07 Dec 2006
Online status: Offline
Quote Mirthe Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 10:36
Citaat van Ulla

Wij zijn in oorsprong ook dierlijke wezens en ook wij hebben nog instincten.
dat wil men ons toch wijs maken

En wat betreft conditionering zijn wij het niet eens.
goed ook maar anders is discussie niet meer mogelijk....

Sabbe satta sukhino hontu.
Dat alle levende wezens gelukkig mogen zijn!
uitspraak van Boeddha
IP IP gelogd
Ulla
Forumlid
Forumlid

Lid geworden: 06 Dec 2006
Lokatie: Netherlands
Quote Ulla Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 10:37
het wordt pas conditionering wanneer dit zich herhaardelijk voordoet binnen meerdere relatie's, je conditioneerd op dat moment jezelf- Myrthe

Nee ook dan hoeft het nog geen conditionering te zijn, zolang je daar nog steeds bewust voor kiest. En je ieder moment bereid bent je invulling aan te passen, als er zich een andere ontwikkeling voordoet. En je niets uitsluit op grond van gewoonte.

Aangepast door Ulla - 17 Jul 2010 om 10:40
Pedagoog en Life coach
spiritueel Reiki leraar/master
http://ullaulla.hyves.nl/
www.hulpbijverwerking.nl
www.reikipraktijkonline.nl
IP IP gelogd
Mirthe
Forumlid
Forumlid

Quote Mirthe Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 10:47
met je goedvinden  ga ik hier eens over nadenken
ik kom hier nog op terug 

Aangepast door Mirthe - 17 Jul 2010 om 10:48
uitspraak van Boeddha
IP IP gelogd
Ulla
Forumlid
Forumlid

Quote Ulla Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 10:54
Wij zijn in oorsprong ook dierlijke wezens en ook wij hebben nog instincten.
dat wil men ons toch wijs maken

ja of wij willen het niet waar hebben.
Ik zie het probleem ook niet.
Ook wij hebben vanuit het overlevingsinsctinct,
territorium instincten, sexuele instincten, moederlijke instincten, afstotings instincten, rangorde systemen,
en dat soort dingen.

In aanleg hebben wij dat nog steeds, hoe bewust of onbewust wij daarmee omgaan ligt aan onze ontwikkeling en de omstandigheden waarin wij verkeren. Menig mens is nog steeds in staat/bereid om te doden als de omstandigheden erna zijn. Dieren doden alleen vanuit overleving, mensen doden ook vanuit ego motieven. Zover mij bekend doden dieren niet zomaar en onnodig en bv vanuit hebzucht.

Aangepast door Ulla - 17 Jul 2010 om 10:57
Pedagoog en Life coach
www.hulpbijverwerking.nl
IP IP gelogd
Mirthe
Forumlid
Forumlid

Quote Mirthe Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 11:21
Citaat van Ulla

Ik zie het probleem ook niet.
neder do I

Ook wij hebben vanuit het overlevingsinsctinct,
territorium instincten, sexuele instincten, moederlijke instincten, afstotings instincten, rangorde systemen,
en dat soort dingen.
het klikt misschien raar in de oren doch heb helemaal geen binding met deze begrippen.

In aanleg hebben wij dat nog steeds, hoe bewust of onbewust wij daarmee omgaan ligt aan onze ontwikkeling en de omstandigheden waarin wij verkeren. Menig mens is nog steeds in staat/bereid om te doden als de omstandigheden erna zijn.
we zijn killers to cour, elk gemanifesteerd levend wezen is een killer of hij/zij dat nu leuk vind of niet..

Dieren doden alleen vanuit overleving,
nee hoor, denken we maar  aan de kat die speelt met een muis tot die er dood bij neer valt en vervolgens niet opgegeten wordt. een kat kan doden vanuit het honger gevoel doch ook vanuit het plezier te spelen met een muis, dat die er het bijltje bij neer legt .... het zal de kat een zorg wezen.

mensen doden ook vanuit ego motieven. Zover mij bekend doden dieren niet zomaar en onnodig en bv vanuit hebzucht.
vanuit hebzucht misschien niet neen , wel vanuit plezier.

uitspraak van Boeddha
IP IP gelogd
Dreamer
Forumlid
Forumlid

Lid geworden: 05 Dec 2006
Quote Dreamer Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 12:30
Stelling: Een relatie tussen 2 mensen met verschillende seksuele behoeften in een relatie is gedoemd te mislukken.

Wat vanuit deze stelling in me opkomt is: Kun en wil je wederzijds je behoeftes / verwachtingen binnen welke relatie dan ook loslaten om die op een open manier te ervaren, of leg je het bij voorbaat vast en ga je die vanuit bepaalde verwachtingen / behoeftes invullen? 
Ofwel, in hoeverre kun je elkaar vrij laten en open staan en je behoeftes / verwachtingen daarin loslaten en laten zijn wat er is? In hoeverre houd je vast aan het voldoen aan je behoeftes / verwachtingen binnen relaties en verwacht je van anderen om aan jouw behoeftes te voldoen of wordt van jou verwacht dat je aan verwachtingen / behoeftes voldoet?
In hoeverre laat je elkaar vrij of stel je verwachtingen? Dat is een heel verschillend uitgangspunt en bepaalt m.i. veel in welke relatie dan ook.

Aangepast door Dreamer - 17 Jul 2010 om 12:32
Life is what you make it

Reiki & massagepraktijk Tana Mana

http://www.tanamana.nl
IP IP gelogd
pieterb
Forumlid
Forumlid

Quote pieterb Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 12:34
Citaat van Mirthe

helemaal niets gemist PieterB
vind het geschrevene nog steeds  :"Dan is het in ieder geval geen liefdesrelatie zoals hier bedoeld en ze in de hedendaagse maatschappij voorkomt. Voor zover ik weet, hebben monnikken en nonnen geen seks met elkaar. "een schitterend voorbeeld van geconditioneerdheid en heeft niets maar dan ook helemaal niets met de voorvallen binnen de kerk van doen.

maw jou geschreven reactie mag dan ironisch bedoeld zijn zie de relevantie van de ironische reactie niet binnen de context van de topic niet.

Je ziet de relevantie niet omdat die er niet is. Het was een ironische opmerking en die hoeft niet relevant te zijn.
Pieter

IP IP gelogd
pieterb
Forumlid
Forumlid

Quote pieterb Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 12:39
Citaat van Mirthe

Citaat van pieterb

Ja, inderdaad monniken en nonnen leggen de eed van kuisheid af. Met andere woorden, ze beloven geen sex te hebben. Of dat in real life zo is, is een ander verhaal maar ze gaan wel het klooster/adbij in met die belofte. Dus waar zit de conditionering?

de conditionering zit hem in het feit dat het je opgelegd wordt.
je laat je vrijwillig welliswaar iets opleggen.... je vrijwillig conditioneren .....opzich niets mis mee.

Als je iets vrijwillig doet, hoe kan er dan sprake zijn van conditionering? Hoe kan iets je opgelegd worden als het vrijwillig is. Vrijwillig houdt namelijk in dat je ook kan kiezen om het niet te doen.
Conditionering houdt namelijk per definitie in dat iets buiten het bewustzijn om gebeurt. Als je met je volle verstand iets kiest en doet, wetende wat alle consequenties zijn en geheel wetend waar je voor kiest en wat de gevolgen van je keuze zijn, waar zit dan de conditionering?

Met andere woorden, als je bewust kiest voor een celibatair leven, dan kan dat niks met conditionering te maken hebben. Zelfs het argument dat een een sexloos leven in een klooster een voorbeeld is van conditionering, snijdt geen hout. Het is namelijk zeer bewust een essentieel onderdeel van het kloosterleven.

Conditionering is een mooi woord maar het lijkt alsof het een stopwoordje voor je aan het worden is.

Aangepast door pieterb - 17 Jul 2010 om 12:45
Pieter

IP IP gelogd
pieterb
Forumlid
Forumlid

Quote pieterb Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 12:41
Citaat van Dreamer

Stelling: Een relatie tussen 2 mensen met verschillende seksuele behoeften in een relatie is gedoemd te mislukken.

Wat vanuit deze stelling in me opkomt is: Kun en wil je wederzijds je behoeftes / verwachtingen binnen welke relatie dan ook loslaten om die op een open manier te ervaren, of leg je het bij voorbaat vast en ga je die vanuit bepaalde verwachtingen / behoeftes invullen? 

Ofwel, in hoeverre kun je elkaar vrij laten en open staan en je behoeftes / verwachtingen daarin loslaten en laten zijn wat er is? In hoeverre houd je vast aan het voldoen aan je behoeftes / verwachtingen binnen relaties en verwacht je van anderen om aan jouw behoeftes te voldoen of wordt van jou verwacht dat je aan verwachtingen / behoeftes voldoet?

In hoeverre laat je elkaar vrij of stel je verwachtingen? Dat is een heel verschillend uitgangspunt en bepaalt m.i. veel in welke relatie dan ook.

Dat is zeker waar. Maar het lijkt me nodig dat er veel over gesproken wordt en veel afgestemd moet worden hoe het voor jou is en voor de ander.
Het lijkt me soms ook niet zo eenvoudig om geen enkele verwachting te koesteren jegens de ander.

Aangepast door pieterb - 17 Jul 2010 om 12:49
Pieter

IP IP gelogd
Ulla
Forumlid
Forumlid

Quote Ulla Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 13:42
Geen verwachtingen mogen hebben is al een verwachting, of dat als belemmering zien is al een verwachting.
Een relatie aangaan is ook al een soort verwachting.

In een relatie werkt dat niet, of je moet alles echt de boel laten. Praktisch werkt dat toch al niet,als je
tenminste op aards niveau niet alles in de soep wilt laten lopen en op zijn minst je overleven veilig wilt stellen.

Toch kan ik ook zeer met Dreamer meegaan, zoals zij het vertelt en in mijn relaties vooral ook toegepast op in de maatschappij vastgeroeste patronen. En niet alleen maar in liefdesrelaties, in elke relatie. Doen wat een ander verwacht is echt niet mijn ding, alles moet wat mij betreft wel vrijwillig en van harte gaan. Ook die dingen die je vanuit jezelf doet voor een ander en waar je zelf niet zo zeer een boodschap aan hebt en onder andere omstandigheden niet zou doen.

Aangepast door Ulla - 17 Jul 2010 om 14:54
Pedagoog en Life coach
www.hulpbijverwerking.nl
IP IP gelogd
Mirthe
Forumlid
Forumlid

Quote Mirthe Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 16:19
PieterB het is niet omdat je uit vrije wil een kloosterleven gaat dat dit  daadwerkelijk een vrije keuze is.... vorrmij is er een verschil tussen een vrije wil en een vrije keuze.
als mens ben, wordt je geconditioneerd van in de wieg.... waar blijft jou vrije keuze?
naar een kloosterleven uit vrije wil binnen gaan , kn een keuze zijn doch wees je dan ook bewust dat de opgelegde regels een conditie zijn om daarbinnen te leven.
wat ik duidelijk wil maken is dat een mens alle schijn heeft een wvrije keuze te willen maken doch hij valt van de ene conditie in de andere..... hoe bewust je ook maar moge zijn.....
je hebt de wil een keuze te maken doch dit houdt per definitie in dat je conditie maakt.

Aangepast door Mirthe - 17 Jul 2010 om 16:32
uitspraak van Boeddha
IP IP gelogd
Franciscus
Forumlid
Forumlid

Lid geworden: 27 Feb 2010
Quote Franciscus Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 17:11
Ik denk dat je een onderscheidt moet maken tussen sex als een bevrediging van een eigen lustgevoel en sex vanuit een onvoorwaardelijke overgave aan jouw partner.

Omdat de mens fysiek een zoogdierachtige betreft is het vrijwel onmogelijk lust en liefde binnen een sexuele beleving volledig van elkaar te scheiden.  Daarbij moet men niet vergeten dat er enorm veel verschillende graden bestaan tussen wat we lust en liefde noemen. Verliefdheid staat op een ander level dan houden van. Puur gaan voor een eigen bevrediging staat weer los van de wijze waarop mensen op lichamelijke wijze van elkaar kunnen genieten.

Het celibaat hoeft voor mij niet perse de weg tot verlichting te zijn. Integendeel, het onderdrukken van menselijke (instinctmatige) gevoelens beschouw ik eerder als zeer ongezond. Anderzijds kan men ook kiezen voor een leven zonder sex. Er bestaan genoeg mensen die geen sex met een partner hebben. Ook daar is niets mis mee, indien men zich daar prettig bij voelt.
Geen religie hoger dan Waarheid.
IP IP gelogd
pieterb
Forumlid
Forumlid

Quote pieterb Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 17:29
Citaat van Mirthe

PieterB het is niet omdat je uit vrije wil een kloosterleven gaat dat dit  daadwerkelijk een vrije keuze is.... vorrmij is er een verschil tussen een vrije wil en een vrije keuze.
als mens ben, wordt je geconditioneerd van in de wieg.... waar blijft jou vrije keuze?
naar een kloosterleven uit vrije wil binnen gaan , kn een keuze zijn doch wees je dan ook bewust dat de opgelegde regels een conditie zijn om daarbinnen te leven.

wat ik duidelijk wil maken is dat een mens alle schijn heeft een wvrije keuze te willen maken doch hij valt van de ene conditie in de andere..... hoe bewust je ook maar moge zijn.....

je hebt de wil een keuze te maken doch dit houdt per definitie in dat je conditie maakt.

Er zijn echt genoeg mensen die hun motieven om dingen te doen continu onder de loep nemen. En niet zomaar dingen doen omdat hun gezegd is dat het zo hoort.
En er heel goed over nadenken waarom ze iets doen en of dat wel is wat ze willen. En bij alles kritisch nadenken.

Zeker worden we beïnvloed door veel zaken maar dat is niet anders. Dat is ook geen punt zolang je je bewust bent van wat je doet en hoe het komt dat je dingen wilt doen.

Jij gaat er blijkbaar vanuit dat de meeste mensen blind en dom door het leven gaan, op jou na dan.
Dat vind ik een bekrompen en zelfgenoegzaam antwoord.

Pieter

IP IP gelogd
Mirthe
Forumlid
Forumlid

Quote Mirthe Beantwoordbullet Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 18:01

Pieterb ik ben het eens met je....

wat de laatste regel en paragraaf betreft laat ik voor je rekening, nergens beweer ik dat  de meeste mensen dom of blind zijn wel ben ik me bewust dat wat je ook kiest het een schijn keuze is.
niets is een probleem zolang er geen probleem van gemaakt wordt...
zo ook met de stelling: "Een relatie tussen 2 mensen met verschillende seksuele behoeften in een relatie is gedoemd te mislukken."
heb dan ook oneens gestemd.
uitspraak van Boeddha
IP IP gelogd
<< Vorige Pagina  van 13 Volgende >>

Currently Active Users Viewing This Topic: 2 (Members: 0, Guests: 2)
Members:
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
u kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
u kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
u kan niet berichten verwijderen in dit forum
u kan niet berichten bewerken in dit forum
u kan niet enquêtes aanmaken in dit forum
u kan niet stemmen in enquêtes in dit forum

Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.

(Dit WWF forum is in eigendom van Reiki-Lotus)

Reiki-Lotus is een Reiki- en meditatiepraktijk die werkt vanuit een Boeddhistische visie. U kunt contact met ons opnemen op info@reiki-lotus.com.