Reiki-Lotus forum Tantra-Lotus forum Actieve onderwerpen Ledenlijst Zoeken Forumregels Calendar |
|
| |
| Psychologie | |
| |
|
| Pagina van 4 Volgende >> |
| Schrijver | Bericht |
|
Mirthe
Forumlid
Lid geworden: 07 Dec 2006 Online status: Offline Berichten: 8649 |
![]() Onderwerp: menselijke instinctieve gedragingenGeplaatst op: 17 Jul 2010 om 21:37 |
|
Ulla
Een kat of ook een ander roofdier die bepaalde voorbereidingen doet met zijn prooidier ziet voor de mens idd uit als spelen en/of wreed gedrag. Het bevestigt dat mensen instinctief gedrag vertalen naar menselijk gedrag.
kan je dit een nader toelichten?
|
|
|
Sabbe satta sukhino hontu.
Dat alle levende wezens gelukkig mogen zijn! uitspraak van Boeddha |
|
IP gelogd |
|
|
Ulla
Forumlid
Lid geworden: 06 Dec 2006 Lokatie: Netherlands Online status: Online Berichten: 6818 |
![]() Geplaatst op: 17 Jul 2010 om 22:11 |
|
Wat wil je toegelicht hebben? Het spelen met de muis of
dat men bepaald instinctief gedrag als menselijk ziet. Dieren gedrag is een hele studie, wat ik niet zomaar uit een mouw schud. Ik lees er zelf veel boeken over, omdat ik zelf dieren heb en wil begrijpen waarom mijn dieren dingen doen, die wij als mensen als aandoenlijk maar soms ook als wreed beschouwen. Ik moet zelf vaak nog weer veel nakijken, onthoud niet alles, maar heb het wel nodig bij bv. de opvoeding van mijn honden. Ik ben er geen expert in, maar kan daardoor veel gedragingen van mijn dieren in de juiste perspectieven plaatsen. Dierengedrag heeft dan ook weinig met ego gedrag te maken. Toch denk ik dat dieren ondanks hun instinctieve gedrag nader bij hun essentie staan, omdat het ego verder niet in de weg staat. Als je verder kijkt bij mensen, denk ik dat veel gedrag bij mensen alsnog terug gevoerd kan worden op de instinctieve overlevingsdrang. Met het verschil dat een mens bewust kan worden over de motieven. Aangepast door Ulla - 17 Jul 2010 om 22:17 |
|
|
Life coach,pedagoog,
Spiritueel Reikileraar. http://ullaulla.hyves.nl/ www.hulpbijverwerking.nl www.reikipraktijkonline.nl |
|
IP gelogd |
|
|
snowhawk
Forumlid
Lid geworden: 06 Dec 2006 Lokatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 2526 |
![]() Geplaatst op: 18 Jul 2010 om 17:44 |
|
Ik ben dan weer wel deskundig op dierengedrag. Dieren doden hoegenaamd niet voor hun plezier, nog uit wreedheid.
Als een leeuw een jong van een hyena dood, dan vinden wij dat wreed. Hij zorgt er echter alleen maar voor dat zijn troep en voornamelijk de welpen kunnen overleven door aanstaande voedselconcurrenten uit te schakelen. Omgekeerd doet een hyena dat ook. Een kat die met een muis speelt is zijn jachtinstincten aan het aanscherpen opdat hij verzekerd is van overleving. Dat hij dagelijks een bak met brokken krijgt voorgeschoteld, doet daar niets aan af. Eergisteren was ik in een dierentuin met twee roedels wolven. Een roedel leefde in hetzelfde gebied als de bruine beren. Dat betekende dat de wolven behoorlijk alert moesten blijven, maar daar ze geen voedselconcurrenten vormen voor de beren, het samenleven in principe weinig problemen zouden moeten opleveren. De gids vertelde dat in de winter een beer door het ijs zakte. Gelijk stond er heel de roedel wolven omheen: vers voedsel in aantocht! Wreed? Nee, natuurlijk, wat er vandaag is, hoeft er morgen niet te zijn dus eten als het er is. De beer wist echter weer op de kant te klauteren en daarmee ging e.e.a. weer voorbij. De beren waren daarna echt niet ineens haatdragend naar de wolven (zoals mensen hoogstwaarschijnlijk wel zouden zijn) maar gingen gewoon verder met samenleven zoals ze al een hele tijd deden. |
|
IP gelogd |
|
|
Ulla
Forumlid
Lid geworden: 06 Dec 2006 Lokatie: Netherlands Online status: Online Berichten: 6818 |
![]() Geplaatst op: 18 Jul 2010 om 22:45 |
|
Ja, ik wilde je al vragen voor aanvullend uitleg kijk zelf ook veel naar dieren documentaires, maar onthoud gewoon niet alles. Ik heb zelf alle mogelijke dieren (gehad) en dan verdiep ik mij daar ook in. En als ik een ding weet is het dat dieren niet voor hun plezier hun dingen doen. Ik kan altijd een beetje kriegelijk worden, als mensen het gedrag van dieren in menselijke kaders willen gieten en zomaar iets zeggen over dieren wat toch echt wel een hele studie is. Aangepast door Ulla - 18 Jul 2010 om 22:59 |
|
|
Life coach,pedagoog,
Spiritueel Reikileraar. http://ullaulla.hyves.nl/ www.hulpbijverwerking.nl www.reikipraktijkonline.nl |
|
IP gelogd |
|
|
Mirthe
Forumlid
Lid geworden: 07 Dec 2006 Online status: Offline Berichten: 8649 |
![]() Geplaatst op: 19 Jul 2010 om 00:05 |
|
zelf hou ik enorm van katten, het zijn eigenwijze en zeer intelligente dieren..... onze katten krijgen inderdaad katte brokken en melk. moeder kat gaat op jacht vooral als ze haar kattenjongeren wil voeren... een haas, een duif alles brengt ze thuis en eten ze met haar en huid....soms zie ik de vroege ochtend nog links of rechts een achtergebleven poot.
doch een muis tsja of ik het nu wil of niet daar zie ik ze mee spelen tot ter dood en legt ze het beesje parmantig neer voor de deur ..... maar op eten ????? no way....
|
|
|
Sabbe satta sukhino hontu.
Dat alle levende wezens gelukkig mogen zijn! uitspraak van Boeddha |
|
IP gelogd |
|
|
Ulla
Forumlid
![]() Geplaatst op: 19 Jul 2010 om 13:01 |
|
Jij ziet het als spelen, dat is het echter niet......Snowie legt het al uit.
Zelfs het speelgedrag van spelende kinderen heeft een functie voor het latere leven en gebeurt niet zomaar. |
|
|
Life coach,pedagoog,
|
IP gelogd |
|
|
Simone Lazet
Forumlid
Lid geworden: 05 Dec 2006 Lokatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 6583 |
![]() Geplaatst op: 21 Jul 2010 om 18:25 |
|
Ik denk wel dat dieren het principe 'spelen' kennen.
Dieren kunnen spelen met hun prooi.
Spelen en oefenen zijn met elkaar verweven.
|
|
IP gelogd |
|
|
Ulla
Forumlid
![]() Geplaatst op: 21 Jul 2010 om 20:09 |
|
je zegt het!
|
|
|
Life coach,pedagoog,
|
IP gelogd |
|
|
Vyumae
Forumlid
Lid geworden: 08 Nov 2008 Lokatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 12 |
![]() Geplaatst op: 23 Jul 2010 om 15:47 |
|
Logischerwijs kan een mens alleen maar vanuit zijn menszijn denken. Dat daarbij het benoemen van zaken uit de werkelijkheid geschied door middel van taal ('spelen' e.d.) is onvermijdelijk.
Daarvoorbij lijkt het me volkomen irrelevant om te filosoferen over wat het concept 'spelen' betekent voor een kat. De kattenpsyche is er eentje die niet de onze is, en zo die al bereikbaar is, dan zouden we het nog niet kunnen begrijpen (door wat ik in het begin schrijf).
Met de woorden van Ludwig Wittgenstein: al zou een leeuw kunnen praten, dan nog zouden we hem niet kunnen verstaan.
|
|
|
"Though lovers be lost, love shall not,
And death shall have no dominion" Dylan Thomas |
|
IP gelogd |
|
|
Ulla
Forumlid
![]() Geplaatst op: 23 Jul 2010 om 23:07 |
|
Als je kennis hebt van dieren en dierengedrag snap je wel degelijk dat je bv. een aanval van een dier niet eens persoonlijk hoeft te nemen, wat het spelen van katten met hun prooi betekent. De opvoeding van honden is er juist op gebouwd om niet vanuit je menszijn op te voeden.
Aangepast door Ulla - 23 Jul 2010 om 23:08 |
|
|
Life coach,pedagoog,
|
IP gelogd |
|
|
snowhawk
Forumlid
Lid geworden: 06 Dec 2006 Lokatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 2526 |
![]() Geplaatst op: 24 Jul 2010 om 10:22 |
Natuurlijk wel. Er zijn meerdere manieren van communiceren mogelijk. Maar daarnaast: een etholoog zou het woord 'psyche' voor een dier niet eens in de mond nemen. Psyche is voorbehouden aan de mens. Gedrag kan ethologisch worden verklaard. Daar gaan jaren bestuderen aan vooraf. Ik ben geen etholoog, maar heb door mijn achtergrond als gedragstherapeut voor honden wel heel wat meer zicht op ethologische achtergronden van gedrag dan de gemiddelde persoon. Een handelingsplan voor een hond (en baas) maak ik dan ook nooit op basis van psyche, maar op basis van waarneembaar gedrag en door ethologische kennis de oorzaak van dit gedrag in kaart te brengen en vervolgens het gedrag te veranderen. Ik ben daar, al zeg ik het zelf, behoorlijk succesvol in. Maar ik hou me niet bezig op zo'n moment met de psyche Overigens kan ik ook op een andere manier communiceren met dieren. Dat is een energetisch gebeuren. Ik heb tijdens de dracht van mijn eigen hond zo eens in haar buik mogen kijken waardoor ik precies wist hoeveel pups er zouden worden geboren en van welk geslacht ze zouden zijn. Zelfs de geboortevolgorde was mij bekend. Spelen is nooit voor het plezier, bij een dier. Het is altijd een serieuze aangelegenheid. Honden die met elkaar spelen, bijvoorbeeld, zijn ALTIJD bezig met rangordebepaling. Om dat te herkennen moet je dan wel weten hoe een hond aan rangordebepaling doet. Wie dat weet ziet al gauw hier en daar een poot opgelegd worden, de kop op de schouder bij de andere hond, het bijten in de sociaal gevoelige gebieden enz. Aangepast door snowhawk - 24 Jul 2010 om 10:24 |
|
IP gelogd |
|
|
Erik Mejcado
Forumlid
Lid geworden: 10 Dec 2006 Online status: Offline Berichten: 3405 |
![]() Geplaatst op: 24 Jul 2010 om 10:34 |
|
|
IP gelogd |
|
|
snowhawk
Forumlid
![]() Geplaatst op: 24 Jul 2010 om 10:42 |
|
En, hoe zit het ook al weer met jouw ethologische achtergrond Erik?
Als een hond tongelt, hijgt, een voorpoot optilt, piept, dan begrijp en bovenal weet ik dat hij stress heeft. Dat is wetenschappelijk vastgesteld, niet alleen door observatie maar bijvoorbeeld ook door de stofjes in het lichaam te meten op zulke momenten. Belangrijk ook om dit te weten, want een hond onder stress leert niets (ook onderzocht) en kan bijvoorbeeld tot een aanval overgaan als de stress nog verder verhoogt. Zeggen dat een mens een dier niet kan begrijpen (ethologisch gezien) is jarenlange studie van zeer gedreven mensen de deur uitvegen zonder zelf behept te zijn met enige ethologische kennis. Het niet begrijpen is eerder een gebrek aan kennis dan wat anders. En nee, dan ga ik niet uit van de psyche. |
|
IP gelogd |
|
|
Ulla
Forumlid
![]() Geplaatst op: 24 Jul 2010 om 16:13 |
|
Het spelen van kinderen is vergelijkbaar een net zo serieuze aangelegenheid. Spelen heeft ook voor menselijke ontwikkeling een belangrijke functie.
Kinderen leren spelenderwijze de maatschappij en het leven kennen, (opkomen voor jezelf, grenzen verkennen. verschillende rollen leren kennen en nadoen, je intellectuele en sociale vaardigheden, eigenlijk alles wat je later ook in je leven nodig zult/kunt hebben. Spelen heeft ook een ontspannende functie en maakt het leven minder zwaar. Zelf zie ik steeds meer overeenkomsten met mensen en dieren. |
|
|
Life coach,pedagoog,
|
IP gelogd |
|
| Pagina van 4 Volgende >> |
| Currently Active Users Viewing This Topic: 1 (Members: 0, Guests: 1) |
| Members: |
|
||
Spring naar forum |
u kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum u kan niet antwoorden plaatsen in dit forum u kan niet berichten verwijderen in dit forum u kan niet berichten bewerken in dit forum u kan niet enquêtes aanmaken in dit forum u kan niet stemmen in enquêtes in dit forum |
|
|
(Dit WWF forum is in eigendom van Reiki-Lotus) |
|
Reiki-Lotus is een Reiki- en meditatiepraktijk die werkt vanuit een Boeddhistische visie. U kunt contact met ons opnemen op info@reiki-lotus.com. |
|
|