Reiki-Lotus forum  Tantra-Lotus forum  Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp  Forumregels CalendarCalendar
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
Psychologie
 Reiki-Lotus ForumDe mens centraal Psychologie
Bericht ikoon Onderwerp: menselijke instinctieve gedragingen Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
<< Vorige Pagina  van 4 Volgende >>
Schrijver Bericht
snowhawk
Forumlid
Forumlid

Lid geworden: 06 Dec 2006
Lokatie: Netherlands
Online status: Offline
Quote snowhawk Beantwoordbullet Geplaatst op: 25 Jul 2010 om 18:21

Dan lijken we best wel op elkaar...

Aangepast door snowhawk - 25 Jul 2010 om 18:21
IP IP gelogd
Ulla
Forumlid
Forumlid

Quote Ulla Beantwoordbullet Geplaatst op: 25 Jul 2010 om 18:24
Citaat van Erik Mejcado

Citaat van Ulla

Mensen die een dier denken te begrijpen doen dat alleen vanuit hun menselijke psyche. Zonder dat relativerende besef ga je je 'begrip' hoe dan ook verkeerd invullen voor een dier. (Erik) Dit is wat je zei, en Snowie zei dat het niet zo is dat ze uitgaat van de psyche. Iets wat vanuit mijn ervaringen en kennis ook niet klopt dat mensen alleen maar vanuit de menselijke psyche uitgaan. Juist niet en dat wordt dan ook benadrukt.

Op grond van de discussie in de andere draad denk ik niet dat jij  iets inhoudelijks wilt inbrengen. Snowie kan heel goed voor zichzelf spreken. Kennelijk probeer je hier dus weer een hondje af te richten of zoiets. Ik zal het gesprek verder niet laten verstoren door jouw onbeschofte geintjes. 

Nee, ik heb me bedacht. Ik vind dit helemaal niet oke.
Maar verder ga ik er niet in mee.

Inhoudelijk:
Als je dieren soortgelijk wilt behandelen ( en honden bv. op een goede manier wilt opvoeden) heb je gewoon meer nodig dan alleen maar vanuit psyche willen benaderen.

Aangepast door Ulla - 26 Jul 2010 om 00:56
Pedagoog en Life coach
spiritueel Reiki leraar/master
http://ullaulla.hyves.nl/
www.hulpbijverwerking.nl
www.reikipraktijkonline.nl
IP IP gelogd
Vyumae
Forumlid
Forumlid

Lid geworden: 08 Nov 2008
Quote Vyumae Beantwoordbullet Geplaatst op: 26 Jul 2010 om 16:23
@ Snowhawk:

Inderdaad is mijn Papua-voorbeeld niet honderd procent zuiver, maar dat hoeft in dit kader ook niet. Het is een illustratie, waarmee ik wil zeggen dat het concept van de ene niet die van de andere hoeft te zijn.
Natuurlijk kun je de Papua wel begrijpen als hij rood aanwijst, ook al heeft hij hier een andere term voor dan jij. Evenzo kun jij een hond in zoverre begrijpen, dat hij angstig is wanneer hij vluchtgedrag vertoont o.i.d. Maar daarmee ben je m.i. nog niet bij de kern van de zaak.

'Boven' en 'onder', 'groot' en 'klein', 'eten' en 'vluchten' zijn duidelijke dingen voor jou en mij, maar je plakt deze dingen wel op de symptomen die de hond vertoont, ook al heeft hij (wellicht) een andere kijk op de zaak. Onze 'groot' hoeft de zijne niet te zijn of er helemaal mee samen te vallen, onze 'vluchten' hoeft de zijne niet te zijn. M.a.w., als een leeuw zegt dat hij honger heeft, dan veronderstelt dat (naar alle waarschijnlijkheid) iets anders dan wanneer een muis dat zegt. Zoiets bedoel ik.
"Though lovers be lost, love shall not,
And death shall have no dominion"

Dylan Thomas
IP IP gelogd
Vyumae
Forumlid
Forumlid

Quote Vyumae Beantwoordbullet Geplaatst op: 26 Jul 2010 om 16:28
Citaat van Simone Lazet

Ik ga met Vyu mee... De mens dénk het dier te begrijpen en te kunnen doorgronden.
Ik heb niets met africhten, afs ik één ding niet wil en doe is het africhten. Geldt voor mn hond, mn kids, mn partner, voor alles.

Ik wens geen gedresseerde geconditioneerde afgerichte wezens om me heen. Wees lekker jezelf, luister wanneer je dat wilt.. doe wat je wilt.. je bent vrij.
Je kunt best met Vyu meegaan, het klopt alleen niet. Jij hebt een heel raar en vooral achterhaald idee over het opvoeden van dieren. Dat heeft helemaal niets te maken met africhten.
Overigens wil ik nog aanstippen dat ik niet een dergelijke opvatting over leren en conditioneren ben toegedaan als Simone. Voor de rest is Snowhawks reactie interessant, en ik heb er weinig aan toe te voegen.

Dylan Thomas
IP IP gelogd
Erik Mejcado
Forumlid
Forumlid

Lid geworden: 10 Dec 2006
Quote Erik Mejcado Beantwoordbullet Geplaatst op: 26 Jul 2010 om 20:34
Citaat van Ulla

Nee, ik heb me bedacht. Ik vind dit helemaal niet oke.
Maar verder ga ik er niet in mee.

Inhoudelijk:
Als je dieren soortgelijk wilt behandelen (en honden bv. op een goede manier wilt opvoeden) heb je gewoon meer nodig dan alleen maar vanuit psyche willen benaderen.

Een aantal diersoorten zijn in de loop van de generaties in de interactie met de mens veranderd. Ze zijn eerst 'getemd', hebben zich daarna tot 'huisdieren'  ontwikkeld met andere eigenschappen dan hun 'wilde' collega's. Het zou interessant zijn te weten wat dieren zelf daarvan vinden. Van wolven in het wild is bijvoorbeeld bekend dat ze hun verwanten, tamme honden, doden.
Misschien mogen we constateren dat huisdieren algemeen gesteld gedegenereerd zijn vergeleken met hun wilde verwanten. Minder groot en sterk, eigenlijk ook minder slim.

Dus wat je noemt honden op een 'goede' manier opvoeden, is alleen maar goed in de zin van nuttig / dienstbaar vanuit het standpunt van de mens.
Hier kun je vraagtekens bij zetten. Helemaal bedenkelijk wordt het als mensen onderling elkaar proberen te vormen via deze principes. Om ze dienstbaar te maken aan doeleinden die in hun eigen ogen nuttig zijn Angry

Maar dat verder terzijde.
Nemen we de interactie tussen mens en dier, het soort interactie dat we 'temmen' en 'domestificeren' noemen. Kun je aan de hand daarvan iets zeggen over de aard van het begrip dat tussen mens en dier (in elk geval van de tembare soorten) mogelijk is?

IP IP gelogd
Ulla
Forumlid
Forumlid

Quote Ulla Beantwoordbullet Geplaatst op: 26 Jul 2010 om 22:42
Een goede opvoeding zoals ik het bedoel werkt vanuit respect en waardering voor de aard van de hond.
(het dier in het algemeen). En heeft ook totaal niets met africhten op grond van angst o.d. te maken. Maar op basis van positieve prikkels dit weer gebaseerd op natuurlijk gedrag.

En mensen? Die voed je niet op. Behalve kinderen dan. Ook daar is niets mis mee met het principe vanuit respect en waardering het kind begeleiden en opvoeden.

Interactie tussen mens en dier viendt in ons gezin plaats op grond van energetisch aanvoelen, kennis en betekenis van dierengedrag.

Persoonlijk denk ik dat het samenleven en zelfs relaties van en met(huis) dieren iets is wat ook bij de menselijke en dierlijke ontwikkeling hoort en zich daarom zo ontwikkelt heeft.

Aangepast door Ulla - 26 Jul 2010 om 22:59
Pedagoog en Life coach
www.hulpbijverwerking.nl
IP IP gelogd
Erik Mejcado
Forumlid
Forumlid

Quote Erik Mejcado Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 Jul 2010 om 20:25
Citaat van Ulla

Een goede opvoeding zoals ik het bedoel werkt vanuit respect en waardering voor de aard van de hond.
(het dier in het algemeen). En heeft ook totaal niets met africhten op grond van angst o.d. te maken. Maar op basis van positieve prikkels dit weer gebaseerd op natuurlijk gedrag.

En mensen? Die voed je niet op. Behalve kinderen dan. Ook daar is niets mis mee met het principe vanuit respect en waardering het kind begeleiden en opvoeden.

Interactie tussen mens en dier vindt in ons gezin plaats op grond van energetisch aanvoelen, kennis en betekenis van dierengedrag.

Persoonlijk denk ik dat het samenleven en zelfs relaties van en met(huis) dieren iets is wat ook bij de menselijke en dierlijke ontwikkeling hoort en zich daarom zo ontwikkeld heeft.

Niet zo lang geleden heb ik in een breder verband met je gesproken over de manier waarop de mens de levende aarde overheerst en gebruikt. Jij was daar negatief over, verwees ook naar een hyves tegen dolfinaria.
Ik weet echter vrijwel zeker dat een dolfijnen trainer jouw verhaal over een goede opvoeding met respect, waardering voor de aard van het dier, positieve prikkels, aanvoelen en zovoort volledig zal onderschrijven.

En toch, in alle gevallen wordt het dier door mensen overheerst met negatieve gevolgen voor het dier. Bij honden heb je bijvoorbeeld dat er hele rare hondenrassen zijn gefokt zoals de teckel. En dat er ernstige verzwakking en genetische defecten optreden bij veel rassen wegens inteelt. Omdat er zoveel belang wordt gehecht aan de 'zuiverheid' van al die door de mens zelf in het leven geroepen varianten. Ik kan daar niets anders van maken dan zielige dierenmishandeling.

De mens vindt het allemaal niet erg zolang het maar aaibare, gehoorzame troetelwezentjes oplevert.

En dan vinden wij dat onze overheersing zich zo ontwikkeld heeft omdat het bij de ontwikkeling hoort? Think twice.

Overigens vind ik het ok dat iemand met respect en waardering met zijn huisdier omgaat. Alleen wel met de kanttekening dat het menselijke 'begrip' in het teken staat van menselijke overheersing. En die heeft lelijke kanten zoals boven omschreven. Kanten die naar mijn bescheiden mening niet goed gepraat kunnen worden.
IP IP gelogd
Ulla
Forumlid
Forumlid

Quote Ulla Beantwoordbullet Geplaatst op: 27 Jul 2010 om 21:50
Die dingen die jij noemt ( en nog veel meer) vallen dan ook niet onder wat ik versta onder respectvol en aardgerecht omgaan met een dier.

Gelukkig zijn er meer organisaties en ook veel grotere organisaties die strijden voor een dierwaardig bestaan. Als gewoon mens kun je ook verantwoord een dier kiezen en bewust kijken, als je gewoon een maatje voor het leven wilt.

Trainers kunnen nog zo goed omgaan met dolfijnen en orkas ( wat helaas ook niet altijd zo is), het zjin al helemaal geen huisdieren en ze horen daarom ook niet in een (klein) bassin.

Het jagen op dieren en ook het houden van dieren was en is in eenvoudige samenleving een bron van overleven en ook samenwerking. In gang gezet door de eerste mensen die vooral bezig waren met overleven en het moesten doen met wat ze in de natuur vonden.

Dat het houden van dieren is begonnen en/of doorgegaan door overheersing, neemt dan ook niet weg dat wij dat nu alsnog zo positief mogelijk kunnen ombuigen.

Aangepast door Ulla - 27 Jul 2010 om 22:07
Pedagoog en Life coach
www.hulpbijverwerking.nl
IP IP gelogd
snowhawk
Forumlid
Forumlid

Quote snowhawk Beantwoordbullet Geplaatst op: 28 Jul 2010 om 14:54
Eric, een paar dingen:

Wolven doden ook andere wolven indien ze niet tot de eigen roedel behoren. Het feit dat ze honden doden, zonder ze te nuttigen, laat eerder zien dat ze er wel degelijk een soortgenoot in zien of tenminste een min of meer gelijkwaardige voedselconcurrent.
In een enkel geval kan het gebeuren dat een oude alpha die niet langer zijn taken kan verrichten wordt gedood door de roedel.

Nu zul je mij niet horen zeggen dat een hond gelijk is aan een een wolf, net zo min ik een voorstander ben van al die gedeformeerde honden. Ik heb dan ook niet voor niets Alaskan Malamutes, honden van het oertype. Maar dit terzijde.

Opgravingen hebben laten zien dat ooit in een erg ver grijs verleden de wolf zich ging ophouden rondom menselijke nederzettingen en dat de mens toen inderdaad ontdekte dat dit zo zijn voordelen had. Hieruit vloeide uiteindelijk domesticatie, maar deze domesticatie was ook in het voordeel van de nieuwe soort 'hond' die ontstond.
Deze manier van samenleven gaat inmiddels al zo'n 16.000 jaar terug.

Het trainen van een hond, volgens de huidige principes die straf en pijn vermijden, is dan ook niet te vergelijken met de trainer die een dolfijn o.i.d. traint. We praten in het geval van de dolfijn niet over een gedomesticeerd dier (=aangepast aan het samenleven met mensen als soort) maar over een getemd dier (=een individueel dier die zich geschikt heeft in het samenleven met mensen)

Of een dolfijn daar perse ongelukkig onder is, valt te bezien Het leven in het wild wordt erg geromantiseerd, maar is in feite natuurlijk kei- en keihard.

@Ymue. Natuurlijk. ik begrijp wat je bedoelt, maar dan kan ik het niet nalaten dit te vragen:
Als ik 'boven' zeg hebben jij en ik dan hetzelfde 'boven' voor ogen? Waarschijnlijk niet. Mijn hersenen hebben waarschijnlijk andere associaties gemaakt met het woord 'boven' . We kunnen dus hooguit een soort van consensus bereiken, maar we kunnen nooit met zekerheid zeggen dat jouw 'boven' gelijk is aan mijn 'boven.
IP IP gelogd
Vyumae
Forumlid
Forumlid

Quote Vyumae Beantwoordbullet Geplaatst op: 28 Jul 2010 om 16:15
@ Snowhawk:
Juist. Naar mijn mening is taal sowieso een consensus waar we het mee te doen hebben.

Dylan Thomas
IP IP gelogd
Erik Mejcado
Forumlid
Forumlid

Quote Erik Mejcado Beantwoordbullet Geplaatst op: 28 Jul 2010 om 16:33

De opkomst van de dolfinaria heeft een reden, de samenwerking tussen mens en dier luidt met de dolfijnen de volgende fase in. De hond was het huisdier van de oude tijd, maar de dolfijn is een echte Waterman die de mens begeleidt het Aquarius tijdperk binnen te gaan. Vandaar ook het zwemmen met dolfijnen, de energetische dolfijnen inwijdingen enzovoorts.
Het lijden in die chloorzwembadjes is een offer dat de nobele dolfijn er graag voor over heeft - in elk geval vanuit menselijk standpunt bezien.
IP IP gelogd
Erik Mejcado
Forumlid
Forumlid

Quote Erik Mejcado Beantwoordbullet Geplaatst op: 28 Jul 2010 om 16:40
@snowhawk
een rationeel en goed geinformeerd betoog. Ik heb geen tegenwerpingen.
Natuurlijk zijn de honden ook ooit begonnen als getemd in plaats van gedomesticeerd. We zien nog wel waar het met de dolfijnen naartoe gaat.

Aangepast door Erik Mejcado - 28 Jul 2010 om 16:40
IP IP gelogd
Ulla
Forumlid
Forumlid

Quote Ulla Beantwoordbullet Geplaatst op: 28 Jul 2010 om 17:06
De kans is groot dat dieren de wreedheid van de natuur toch anders en natuurlijker beleven dan de mens.
Eerder is ook al gezegd dat men dieren niet vanuit de menselijke psyche alleen kan begrijpen. De dieren in soortgelijke verblijven vertonen ook gedrag wat erop wijst dat ze hun verblijf als niet natuurlijk ervaren.

De hyves voor de vrijheid van zeezoogdieren, die hier eerder genoemd is gaat hierover en roept ook niet zomaar wat. Maar los van dit relatief klein initiatief zijn er nog veel meer grotere organisaties die zich hiermee bezig houden. De connecties bestaan dan ook, ondanks de kleinschaligheid.

Aangepast door Ulla - 28 Jul 2010 om 17:10
Pedagoog en Life coach
www.hulpbijverwerking.nl
IP IP gelogd
snowhawk
Forumlid
Forumlid

Quote snowhawk Beantwoordbullet Geplaatst op: 29 Jul 2010 om 18:17
De moderne dierentuin en/of dolfinarium geven hun bewoners juist extra veel mentale stimulatie. Ze richten verblijven zo goed mogelijk in en proberen natuurlijk gedrag te stimuleren.

Het stereotype gedrag waar je op doelt, is in de moderne dierentuin en/of dolfinarium niet meer aanwezig. Dit kun je onder meer afleiden aan de succesvolle fokprogramma's die er voor allerlei diersoorten zijn.

Daar waar vroeger de dierentuin verantwoordelijk was voor de leegroof uit de natuur, daar is de dierentuin tegenwoordig juist bijzonder betrokken in het in stand houden van diverse bedreigde diersoorten. Fokprogramma's met als doel uitzetten in de natuur zijn geen uitzondering meer.

Is het ideaal? Nee, verre van dat. Maar men moet het zulke dingen in een wat breder perspectief durven trekken:
-fokprogramma's zijn nodig. Veel diersoorten sterven immers niet uit door een genetische fout waardoor de evolutie korte metten maakt met de diersoort, nee het is door menselijk toedoen.
- onbekend maakt onbemind. Dierentuinen vervullen (en ook dolfinaria) een educatief doel, zorgen ervoor dat mensen weten wat voor dieren er zijn en wat deze dieren nodig hebben. Het maakt mensen ontvankelijker voor natuurbehoud.

IP IP gelogd
<< Vorige Pagina  van 4 Volgende >>

Currently Active Users Viewing This Topic: 2 (Members: 0, Guests: 2)
Members:
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
u kan niet nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
u kan niet antwoorden plaatsen in dit forum
u kan niet berichten verwijderen in dit forum
u kan niet berichten bewerken in dit forum
u kan niet enquêtes aanmaken in dit forum
u kan niet stemmen in enquêtes in dit forum

Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.

(Dit WWF forum is in eigendom van Reiki-Lotus)

Reiki-Lotus is een Reiki- en meditatiepraktijk die werkt vanuit een Boeddhistische visie. U kunt contact met ons opnemen op info@reiki-lotus.com.